• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Haken w świecie kina, sportu, literatury i przyrody

Jeśli podoba Ci się moja twórczość, to pod tym linkiem możesz postawić mi przysłowiową kawę: https://buycoffee.to/haken10 Mój kanał na YouTube: https://www.youtube.com/@Haken90

Kalendarz

pn wt sr cz pt so nd
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 01 02 03 04

Kategorie postów

  • bubu (14)
  • kinematografia (113)
  • literatura (14)
  • pozostałe (24)
  • sport (102)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Linki

  • Jeśli podoba Ci się mój kontent
    • Możesz postawić mi kawę
  • Profile
    • Instagram
    • Kanał na YouTube

Archiwum

  • Październik 2025
  • Wrzesień 2025
  • Sierpień 2025
  • Lipiec 2025
  • Czerwiec 2025
  • Maj 2025
  • Kwiecień 2025
  • Marzec 2025
  • Luty 2025
  • Styczeń 2025
  • Grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • Październik 2024
  • Wrzesień 2024
  • Sierpień 2024
  • Lipiec 2024
  • Czerwiec 2024
  • Maj 2024
  • Kwiecień 2024
  • Marzec 2024
  • Luty 2024
  • Styczeń 2024
  • Grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • Październik 2023
  • Wrzesień 2023
  • Sierpień 2023
  • Lipiec 2023
  • Czerwiec 2023
  • Maj 2023
  • Kwiecień 2023
  • Marzec 2023
  • Luty 2023
  • Styczeń 2023
  • Grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • Październik 2022
  • Wrzesień 2022
  • Sierpień 2022

Najnowsze wpisy, strona 42

< 1 2 ... 41 42 43 44 45 ... 71 72 >

Za wszelką cenę (2004)

Za wszelką cenę / Million Dollar Baby (2004)

 

Uwaga, możliwe spoilery.

 

Trzydziestoletnia Maggie (Hilary Swank) mając w sobie pragnienie zostania mistrzynią w boksie prosi o pomoc doświadczonego trenera(Clint Eeastwood). Z początku nie jest to proste do zrealizowania zadanie, ponieważ Frankie konsekwentnie zbywa ambitną dziewczynę prowadząc ikonę swojego zespołu Wielkiego Williego, ale z uwagi na to, że Frankie nie chce dopuścić Willa do walki o tytuł, ten rezygnuje z jego usług jako trenera i menadżera. Po czasie Frankie zauważa u Maggie ogromną motywację idącą za rękę z talentem i postanawia podjąć się roli zostania jej mentorem. 

 

Kadr z filmu Za wszelką cenę (2004)

 

Gargantuiczne kino, przemawiające do mnie wszelkimi atomami z których zostało skonstruowane. Jest to film o wielkiej miłości dwojga ludzi, których łączy pasja oraz trudne doświadczenia. Ta miłość jest ogromna, i to ona w moim odczuciu wybrzmiewa najbardziej z producji Eastwooda. Maggie jest dziewczyną pochodzącą z patologicznej rodziny, w której na próźno szukać miłości. Za wyjątkiem samej Maggie. Brat odsiaduje wyrok w zakładzie karnym, a mama wraz z siostrą Maggie mieszkają w przyczepie żyjąc z zasiłków. Główna bohaterka jest w moim odbiorze nieprzeciętnie sympatyczną dziewczyną. Mimo pozorów i pierwszego wrażenia jej trener Frankie również maluje mi się jako wrażliwiec o wielkim sercu. Cudownie jest móc śledzić ich rozkwitającą przyjaźń. 

 

Kadr z filmu Za wszelką cenę (2004)

 

Przy wsparciu Frankiego Maggie zaczyna odnosić coraz to większe sukcesy na swojej sportowej ścieżce. Staje się rozpoznawalną i majętną pięściarką. Film finalnie zmierza jednak do ogromnej tragedii. Jeszcze bardzo ważną postacią jest Eddie, (Morgan Freeman) narrator całej opowieści, były bokser i aktualnie woźny w klubie bokserskim. To m.in z nim wiąże się powściągliwość Frankiego w szkoleniu Maggie i postawieniu jej przed pojedynkiem o mistrzowski tytuł.

 

Kadr z filmu Za wszelką cenę (2004)

 

Film opowiada o ogromnych pokładach determinacji, walce z samym sobą, wielkiej sile człowieka mimo niepospolicie trudnych życiowo doświadczeń. Zawsze rodzi się we mnie ogromny podziw względem takich osób jak choćby protagonistka. O umiejętnościach aktorskich można tylko powiedzieć, że są najwyższym z możliwych poziomów. Surowe rysy Clinta przechodzące w smutek, nadzieję, a potem w zwątpienie. Oczy również mówią to wszystko z największym wyrazem. No, po prostu moc wielkiego tercetu aktorskiego. Dzięki nim z pewnością film bardzo dużo zyskuje. 

 

Opowieść traktuje również o bardzo istotnym wątku społecznym jakim jest eutanazja. 

 

Angażujący od pierwszych do ostatnich sekwencji, trzyma i nie puszcza. Mnóstwo emocji. Emocji u głównych bohaterów, które w pełni udzielały się i u mnie. Kilka łez wylałem podczas seansu. Film mocno mnie poruszył i w moim odbiorze również wszystkie pozostałe elementy w nim zagrały. Dla mnie wielkie kino, zasługujące na najwyższą notę. To chyba największy Eastwood w kontekście reżyserii.

 

Plakat filmu Za wszelką cenę (2004)

 

Gatunek: Dramat, Sportowy

 

Produkcja: USA

 

Reżyseria: Clint Eastwood

 

Obsada: Clint Eastwood, Morgan Freeman, Hilary Swank

 

Ocena: 10/10

 

Haken

 

 

22 maja 2023   Dodaj komentarz
kinematografia   Za wszelką cenę   2004   sportowy   Hilary Swank   dramat   kino   z miłości do kina   recenzja   refleksja   clint eastwood   morgan freeman  

Córka (2021)

Córka / The Lost Doughter (2021)

 

Leda (Olivia Colman) wybiera się spędzić urlop w greckim kurorcie. Spokojnie zapowiadające się wakacje zmieniają się jednak w chwili, gdy kobieta dostrzega na plaży młodą, (Dakota Johnson) dwudziestokilkuletnią kobietę zajmującą się swoim dzieckiem i tym samym brutalnie zderza się ze swoją macierzyńską przeszłością. Dotychczasowy wypoczynek zamienia się dla kobiety w bezlitosną, nostalgiczną podróż. 

 

Kadr z filmu Córka (2021)

 

Dobre kino feministyczne. Doborowe aktorstwo Olivii Colman, Dakoty Johnson i Jessie Buckley w roli młodej Ledy. Olivia Colman jest fenomenalna, ale Jessie Buckley będąca jej młodszym ucieleśnieniem tworzy coś niezwykłego. Gra aktorska tych świetnych aktorek naprawdę dużo dodała urody zarówno postaciom jak i samej produkcji. 

 

Obserwujemy Ledę i jej zmagania z refleksjami i tym, jak na nią wpływają. Bezpośrednie poznanie matki dziewczynki, Niny, sprawia, że wspomnienia stają się jeszcze bardziej ostrzejsze. 

 

Kadr z filmu Córka (2021)

 

Film rozważa o macierzyństwie. O tym, czy wszystkie kobiety mają co do niego predyspozycje. Główna bohaterka otwarcie przyznaje, że nie ma w sobie instynku macierzyńskiego. I myślę, że to prawda, i myślę również, że nie ma w tym absolutnie nic złego. Wielu z nas wychowano w takim systemie, że kobieta powinna mieć dzieci i je wychować. Ta presja społeczna która ciąży po dziś dzień na niektórych osobach sprawia, że kobieta czuje się poniekąd zmuszona do zajścia w ciążę, urodzenia potomków i ich wychowania. 

 

Kadr z filmu Córka (2021)

 

W filmie możemy doświadczyć sporo enigmatyczności i spokojnego odsłaniania kolejnych kart. Akcja jest prowadzona liniowo, równym, niezbyt wartkim tempem. Chwilami przyspiesza, ale szybko zwalnia. W filmie znajdziemy także dużo zbliżeń na postaci i inne elementy otoczenia; dzięki czemu możemy spokojnie przyjrzeć się detalom i obserwować emocje towarzyszące bohaterom. 

 

Kilka razy obraz reżyserki Maggie Gyllenhaal mnie dotknął, mimo iż bezpośrednio nigdy nie dotyczyła mnie poruszana w nim tematyka, to mogłem w jakimś stopniu wczuć się w to, co przeżywają bohaterki. Warto też napomknąć, że jest to debiutancki film Maggie, który wypadł wręcz kapitalnie. 

 

Jeszcze dodam, że jako całość jest to trudny, wymagający film. Osobiście wybrałem na niego trudny dla siebie dzień i nie było łatwo.

 

Plakat filmu Córka (2021)

 

Gatunek: Dramat

 

Produkcja: USA, Grecja, Izrael, Wielka Brytania

 

Reżyseria: Maggie Gyllenhaal

 

Obsada: Olivia Colman, Dakota Johnson, Jessie Buckley, Dagmara Dominczyk, Ed Harris

 

Ocena: 7+/10

 

Haken

22 maja 2023   Dodaj komentarz
kinematografia   Córka (2021)   córka   2021   film   kino   z miłości do kina   kinematografia   filmografia   refleksje   recenzja  

Persona (1966)

Persona (1966)

 

Uwaga, możliwe spoilery.

 

Aktorka teatralna Elisabet Vogler (Liv Ullmann) traci głos podczas spektaklu "Elektra". Badania i obserwacje w szpitalu psychiatrycznym ostatecznie prowadzą do konkluzji, że aktorce nic nie dolega zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Pielęgniarka Alma (Bibi Andersson) wciela się w rolę opiekunki Elizabet i wraz z nią wyjeżdża do domku nad morzem mając na celu rekonwalescencję aktorki. 

 

Kadr z filmu Persona (1966)

 

Persona Bergmana rozpoczyna się od mozaiki różnych, ubranych w niepokojący wydźwięk obrazów. Tajemnicza postać, egzekucja zwierzęcia, penis, lampa łukowa, projektor, taśma. Późniejsze sekwencje przenoszą nas na scenę i do szpitala, gdzie poznajemy Elisabet i Almę, dwie główne bohaterki Persony. 

 

Tytułowa Persona według Carla Gustava Junga oznacza maskę, którą przywdziewamy w różnych obszarach naszego życia. W szkole, zakładzie pracy, ze znajomymi czy na pogrzebie. Zakładamy je, ponieważ umożliwiają nam one swobodniejszą egzystencję w społeczeństwie i dzięki nim możemy dostosować się do panujących konwecji w danym środowisku. Protagonistka jako aktorka z zawodu jest poniekąd zmuszona do częstych zmian tożsamości.

 

Kadr z filmu Persona (1966)

 

Alma podziwia Elisabet za jej osiągnięcia aktorskie i wydaje się, że wspólny pobyt nad morzem, zdala od miejskiego zgiełku jest dla niej doskonałą okazją i przestrzenią do głębszego poznania swojej idolki. Tymczasem Elisabet nie mówi ani słowa, a Alma pod wpływem zaufania i napływu szczerości zwierza się Elisabet ze swoich najbardziej intymnych doświadczeń. 

 

Milczenie zdaje się pozwalać głównej bohaterce na pełniejsze postrzeganie świata i uniknięcie fałszu. Jest doskonałą słuchaczką i obserwatorką, nie wchodząc w konwersacje trzyma się z daleka od kłamstwa, tak bardzo obecnego i witalnego wśród gatunku ludzkiego. 

 

Kadr z filmu Persona (1966)

 

Alma jest postacią szalenie ekspresyjną, u której mogłem obserwować cały wachlarz emocji. Bez wątpienia Bibi stworzyła fenomenalną kreację, ale oprócz niej mamy genialną Liv Ullmann, która nie jest nawet w kawałku tak bardzo ekspresyjna jak jej koleżanka, a mimo tego dzięki długim, statycznym kadrom, które szczegółowo obrazują jej twarz, mogłem wyczytać subtelne przejścia ze smutku w przerażenie, z przerażenia w rozbawienie, ze wstydu i poczucia winy w obojętność. U Liv również mamy do czynienia z aktorskim geniuszem. Nie tak ostentacyjnym jak u Andersson, ale jednak.

 

Jedna z interpretacji dzieła Bergmana mówi o tym, że Elisabet i Alma są jedną osobą, rozsczepioną pomiędzy dwiema różnymi tożsamościami. O słuszności tej tezy może świadczyć finałowa sekwencja, gdzie do autokaru wsiada wyłącznie Alma. Drugim argumentem opowiadającym się za tą teorią jest scena, w której dwie bohaterki siedzą naprzeciwko siebie przy stole prowadząc jednostronną rozmowę. Po zakończeniu monologu Almy następuje zespolenie dwóch osobowości.

 

Bergman w tej scenie postawił na zabieg pozwalający nam na obserwację jednej, a następnie drugiej bohaterki. Persona jest sztuką nieprzeciętnie enigmatyczną, wiele jest w niej scen wielowymiarowych, jak choćby fotografia przedstawiająca wojnę, żołnierzy i więźniów, których prawdopodobnie czeka już tylko śmierć. Elisabet pieczołowicie przygląda się fotografii i reżyser prowadzi nas kawałek po kawałku przedstawiając jej całość. Fotografia cuchnie strachem, samotnością i śmiercią. Ale o czym tak naprawdę mówi nam ta scena? Każdy może znaleźć na nią własną interpretację. 

 

Kadr z filmu Persona (1966)

 

Sam Bergman nie odpowiada na wiele pytań odnośnie swoich dzieł, w tym Persony, ale pamiętajmy, że możemy oddzielić dzieło od twórcy i stworzyć własną analizę przedstawionej sztuki. Istne piękno kina. Czuć też, że Bergman kochał kino całym sercem. To wielka miłość. Myślę, że niczego i nikogo nie kochał tak bardzo jak świata filmu. 

 

Plakat filmu Persona (1966)

 

Gatunek: Dramat, Psychologiczny

 

Produkcja: Szwecja

 

Reżyseria: Ingmar Bergman

 

Obsada: Liv Ullmann, Bibi Andersson, Margaretha Krook

 

Ocena: 9+/10

 

Haken

10 maja 2023   Dodaj komentarz
kinematografia   recenzja   opinia   refleksje   z miłości do kina   kinematografia   kino   psychologiczny   film   sztuka   lata 60   artysta   artyzm   dramat   psychologia   Bibi Andersson   Liv Ullmann   Ingmar Bergman   Persona  

Czas Apokalipsy (1979)

Czas Apokalipsy / Apocalypse Now (1979)

 

Wersja reżyserka. Kapitanowi Willardowi (Martin Sheen) zostaje przydzielone zadanie, aby odnalazł i zlikwidował pułkownika Kurtza. (Marlon Brando)

 

Już scena otwierająca film z podkładem The Doors - The End zachęca do przebrnięcia przez ponad trzygodzinną projekcję. Akcja filmu rozgrywa się w Wietnamie i Kambodży z konfliktem zbrojnym w tle. Willard jest głównym bohaterem i jednocześnie narratorem opowieści; to wraz z nim poddajemy się refleksjom na temat moralności i ludzkiej natury.

 

Kadr z filmu Czas Apokalipsy (1979)

 

Razem z bohaterami płyniemy łodzią poszukując Kurtza i tym samym poznajemy realia wojny. Obserwujemy zachowania mające na celu odcięcie się od trudnej do przyjęcia przez umysł rzeczywistości, przyglądamy się rozterkom żołnierzy, widzimy śmierć, bezsensowne okrucieństwo; i dostrzegamy, że sami bohaterowie tak naprawdę nie wiedzą w imię czego umierają i o co walczą. 

 

Kurtz przez osoby zlecające jego usunięcie jest określany mianem szaleńca, który postradał rozum i w pełni uległ pokusie zostania bogiem w dżungli. Willard mierzy się z tą tezą przez całą odyseję, aż finalnie zauważa, że jest mu bliżej niż dalej do obłędu z którym przyszło się zbratać Kurtzowi. 

 

Kadr z filmu Czas Apokalipsy (1979)

 

Anturaż wietnamskiej dżungli i znakomite zdjęcia budzą zachwyt. Ścieżka dźwiękowa rewelacyjna, a aktorstwo na bardzo wysokim poziomie.

 

Największym mankamentem dzieła Coppoli jest dla mnie to, że w żaden sposób nie mogłem poczuć ciężaru sytuacji i decyzji z jakimi muszą się mierzyć bohaterowie Czasu Apokalipsy. Mimo tak dużego metrażu nie było mi dane zbliżyć się do żadnej z postaci. Nie bałem się o ich życie; z nikim nie sympatyzowałem. No, może troszkę z Billem Killgore.(Robert Duvall) A co ciekawe, było go niewiele na ekranie. 

 

Gatunek: Wojenny, Psychologiczny, Dramat 

 

Produkcja: USA

 

Reżyseria: Francis Ford Coppola 

 

Obsada: Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall, Frederic Forrest, Albert Hall, Lance B. Johnson

 

Ocena: 8+/10

 

Haken

 

 

 

 

 

 

08 maja 2023   Dodaj komentarz
kinematografia   z miłości do kina   kinematografia   psychologia   kino   myśl   refleksje   Francis Ford Coppola   Marlon Brando   kino wojenne   Czas Apokalipsy  

Wehikuł czasu (1960)

Wehikuł czasu / The Time Machine (1960)

 

Schyłek XIX wieku, wynalazca George Wells (Rod Taylor) konstruuje wehikuł czasu i przenosi się o kilka tysięcy lat w przyszłość.

 

Rewelacyjny film sci-fi połączony z przygodą. Sympatyczny protagonista, dużo kadrów prezentujących piękne zegary na drugim planie, świetna scenografia i fenomenalne dialogi. Właściwie nic mnie w tym filmie nie drażniło. Jedynie smuci to, że Wehikuł czasu nie doczekał się kontynuacji, a przestrzeń do niej wydaje mi się ogromna.

 

Kadr z filmu Wehikuł czasu (1960)

 

Historia angażowała mnie od pierwszej sceny aż po napisy końcowe. Fajnie też, że było mi dane obejrzeć go w wysokiej jakości i cieszyć się produkcją amerykańskiego reżysera jeszcze bardziej. Wehikuł czasu otrzymał nawet Oscara za najlepsze efekty specjalne, co jakoś zbytnio nie zaskakuje, bo jak na początek lat 60 ubiegłego wieku stoją one na bardzo wysokim poziomie.

 

Kadr z filmu Wehikuł czasu (1960)

 

Film mówi nam w dużej mierze o tym, że jako ludzie nie potrafimy w pełni docenić naszych możliwości rozwoju i dążymy do konfliktów, wojen, oraz tym samym do destrukcji wszystkiego, co sami tworzymy. Ważna pozycja w świecie filmu.

 

Plakat filmu Wehikuł czasu (1960)

 

Gatunek: Sci-fi, Przygodowy

 

Produkcja: USA

 

Reżyseria: George Pal

 

Obsada: Rod Taylor, Yvette Mimieux, Alan Young

 

Ocena: 8+/10

 

Haken

06 maja 2023   Dodaj komentarz
kinematografia   lata 60   1960   Wehikuł czasu   przygoda   Sci-Fi   opinia   refleksje   kino   podróże w czasie  
< 1 2 ... 41 42 43 44 45 ... 71 72 >
Haken901 | Blogi