Oskarżony (2021)
Oskarżony (2021)
22-letni Alexandre Farel (Ben Attal) zostaje oskarżony o gwałt przez córkę partnera jego mamy, zagorzałej aktywistki na rzecz pomocy pokrzywdzonym kobietom.
Weryfikacja przekonań, zręczne balansowanie po obu stronach, nastręczające się pytania...
Wielkie kino w swoim trendzie. Zderzenie dwóch skrajnie różnych światów. Alexandre jest studiującym na prestiżowej uczelni intelektualistą z wyższych sfer, mającym bardzo swobodne podejście do seksu. Mila z kolei (Suzanne Jouannet) dorasta u boku swojej matki, ortodoksyjnej żydówki, która uważa cnotę za świętość i reaguje dezaprobatą na wszelkie odchyły od jej światopoglądu. Takie podejście matki sprawia, że Mila jest uciskana przez wstyd i poczucie winy.
W filmie Yvan Attala pojawiają się wzmianki o ruchu #metoo. Ów fragmenty traktują o tym, jak bardzo potrzebna była ta inicjatywa, ale i jakie zagrożenia ze sobą niesie. Zagrożenia w postaci nadużyć i bezpodstawnych oskarżeń.
Reżyser uczciwie podchodzi do sprawy i zostawia widza z własnymi osądami. Oskarżony i oskarżycielka są ofiarami. Ofiarami niewłaściwego wychowania. Filmowiec Yvan nie odpowiada jednoznacznie na pytanie w kontekście gwałtu. Punkt widzenia zależny jest od punktu siedzenia. Dwie strony inaczej widzą zaistniałą sytuację. Alexandre faktycznie mógł uznać, że brak słowa nie oznacza zgodę, a Mila rzeczywiście mogła czuć się ofiarą nadużycia.
Może Mila zrobiła coś wbrew sobie i tym samym przeciwko matce zaślepionej reiligijnymi doktrynami?
W każdym wypadku obie strony mijają się z prawdą w niektórych obszarach. Nikt nie jest kryształowy. Wszyscy są oskarżeni i winni. To boli.
Sztuka Attala opowiada również o ułomności naszych czasów. Ferowanie wyroków przez różnej maści media, publiczne lincze bez żadnych konsekwencji. Oburzające, ale jakże prawdziwe.
Film także o tym, że edukacja seksualna jest nieopisanie istotna.
Rola matki chłopaka (Charlotte Gainsbourg) genialna. Przyznam się, że m.in dla tej aktorki zdecydowałem się na prześwietlenie tego dzieła. Występ ojca dziewczyny (Mathieu Kassovitz) także świetny. Na szczególną uwagę zasługują mowy końcowe - to właśnie dzięki nim możemy poznać esencję podejmowanego problemu.
Rewelacyjny obraz. Obraz różnych perspektyw, odrzucający schemat, że to jest czarne, a to białe. Materiał do dyskusji; i to szerokiej. No kurde, kawał mocnego, skłaniającego do wielu refleksji kina. Jedna nominacja i brak nagród to potwarz.
Plakat z filmu Oskarżony (2021)
Gatunek: dramat, dramat sądowy
Produkcja: Francja
W filmie występują: wulgaryzmy, przemoc seksualna (brak scen ukazujących przemoc seksualną, jedynie wątek przemocy o takim charakterze przewija się przez większość filmu)
Ocena: 9/10
Film odpowiedni dla widzów od 16 roku życia.
Haken